روز جهانی پیانو

روز جهانی پیانو

به گزارش سونیوز  یکی از اصیل ترین ساز های تاریخ تمدن بشری پیانو می باشد که قدمت بسیار بالایی دارد. امروزه 29 مارس را به عنوان روز جهانی این ابزار موسیقی نامگذاری کرده اند.

از پیانو که البته در اصطلاح به آن پیانوی گرَند (Grand Piano) گفته می‌شود بیش از دو متر طول دارد و دارای درِ بزرگی‌ست که برای هرچه بهتر شدنِ صدای پیانو، معمولاً در هنگام نواختن ساز، این در را در وضعیت نیمه‌باز توسط پایهٔ کوچکی ثابت می‌کنند. انواع اصلیِ دیگرِ پیانو با نام‌های پیانوی دیواری (upright)، پیانو الکتریک، پیانوی چهارگوش (square grand)، و پیانوی اسپینِت (spinet piano) هستند، که دو موردِ آخر امروزه منسوخ شده‌اند.
روز پیانو، یک رویداد سالانه در سراسر جهان است که توسط گروهی از افراد مشابه برگزار شده است و در ۸۸ امین روز سال – در سال ۲۰۲۰ آن را در ۲۸ مارس – به دلیل تعداد کلیدهای ساز جشن می گیرند. این پلی لیست توسط نیلز فرام نوازنده ی آلمانی سبک نئوکلاسیکال می باشد.

روز جهانی پیانو و تاریخچه ی آن
امروز 29 مارس روز جهانی پیانو ، یکی از سازهای بی نظیر موسیقی است. روز پیانو ایده ای بود که از طرف یک پیانیست، آهنگساز و تهیه کننده آلمانی به نام نیلز فرام مطرح شد. او موسیقی های کلاسیک با موسیقی سازهای الکترونیک می نوشت و دیدگاه خاصی در مورد موسیقی و پیانو داشت. هنگامی که از او پرسیدند روز جهانی پیانو چه ضرورتی دارد ، پاسخ داد:" روز جهانی پیانو یعنی یادآوری تهیه کنندگان ، آهنگسازان ، سازندگان پیانو و مهم ترین شنوندگان این ساز بزرگ . "
از همان زمان کنسرت های موسیقی و نمایش های مختلف همراه با پیانو ارائه شدند و در یک وب سایت به نام Pianoday.org همه کنسرت ها و مراسم هایی که در آن ساز پیانو نواخته می شد را لیست کردند.
در گدشته اختراع دستگاه پیانو نزدیک به دوره اختراع سنتور بوده است. از همان زمان ساز هایی به نام کلاویکورد وجود داشتند که شبیه به پیانو عمل می کردند که در نهایت در قرن 15 پیانو های میزی یا هارپیسیکورد اختراع شدند که با پیانو های مدرن امروزی تفاوت داشتند.
این پیانو ها توسط فردی به نام بارتولومو دی فرانسسو کریستوفوری اختراع شد که یکی از بهترین آلات موسیقی امروزی و نزدیکترین به پیانو شناخته می شدند و کیبورد روی آن، آهنگ هایی شبیه به پیانو را می نواخت. از آن زمان تا 300 سال بعد، این دستگاه ها دستخوش تغییرات مختلفی شده تا در نهایت پیانوهای امروزی ساخته شدند.

پیانو از گذشته تا به امروز
 سنتور چکش شده اولین ساز موسیقی زهی پرکاربرد می شود و اولین پیش ساز پیانو بود که تاریخچه ی ساخت آن به 500 سال پیش از میلاد بازمی گردد. ساختار تارهای زوج آن بسیار شبیه به سازهای پیانو بود. این ساز در خاورمیانه، جنوب غربی آسیا، چین، یونان و روم مورد استفاده قرار گرفت.
حدود سال 1400 میلادی کلاویکورد نوعی سنتور مکانیکی چکش خورده بود که توسط موسیقیدان و لوتیور ایتالیایی Giovanni Spinette اختراع شد رونمایی شد. صدا و برد بسیار محدودی داشت و در واقع فرم چوبی آن در پیانوهای بعدی تغییر یافت .
 سال 1521 میلادی مخترع ایتالیایی، هیرونیموس بونونیانسیس، اولین "هارپسیکورد" را با چهار اکتاو طراحی کرد. این ساز که صدای بسیار ضعیفی داشت بندرت مورد استفاده قرار می گرفت. سال 1700 میلادی تولد اولین ساز که امروز آن را پیانو می نامیم. این اختراع توسط بارتولومئو کریستوفوری ایتالیایی ساخته شد که سازش را "پیانوفورت" نامگذاری کرده بود.

اختراع پیانو قدیمی
 سال 1801 میلادی "لودویگ فون بتهوون " آهنگساز مشهور موسیقی کلاسیک خود یعنی " مون لایت سوناتا" را ایجاد کرد که شد یکی از محبوب ترین ساخته های پیانو در تمام دوران. سال 1830 اولین پیانوی ایستاده ساخته شد. این طرح به محبوبیت خارق العاده ای دست یافت و در سال 1930 پیانوهای ایستاده بسیار کوچکتر شدند.
 سال 1970 صفحه کلید موزیکال توسط کریستوفر دونیسون اختراع شد، این مدل به عنوان یک ابزار یادگیری عالی مورد استفاده قرار گرفت. سال 1980 ساخت صفحه کلیدهای برقی در هر شکل و اندازه ای آغاز شد. رواج موسیقی پاپ و الکتریکی آنها را بسیار محبوب کرد.  سال 2000 پیانوهای برقی به صورت گسترده و در ابعاد و طراحی های مختلف در سرتاسر جهان دردسترس قرار گرفت.


مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...