روز جهانی گرافیک

روز جهانی گرافیک

گرافیک یک اثر هنری است که می خواهد پیامی رااز طریق بصری در کوتاهترین زمان ممکن به مخاطب برساند.» در طراحی گرافیک، حیطه‌ها و تخصصهای مختلفی وجود دارد.گرافیک حیطه‌ای از هنرهای تجسمی است و دارای کاربردهای متنوع و گسترده‌ای می باشد. گرافیک یا به عبارت کاملتر طراحی گرافیک (Graphic design)، بکارگیری تکنیکهای مختلف خلق آثار دوبعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، نمایشگر رایانه، سنگ و … است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد.

مغهومی که در سال ۱۹۹۵ توسط کیم پائولسن (معاون رئیس جمهور ۱۹۹۳-۱۹۹۵) به منظور بزرگداشت بنیاد شورا طراحی گرافیکی در ۲۷ آوریل ۱۹۶۳ تدوین شد، این روز در ابتدا به عنوان روز جهانی گرافیک، در سال ۲۰۱۲ به روز طراحی ارتباطات جهانی تبدیل شد.

در ایران نیز چند سالی است که اهمیت طراحی گرافیکی به خوبی درک شده و به همین دلیل با تشکیل انجمن صنفى طراحان گرافیك ایران، روز جهانی گرافیک مطابق با روز جهانی آن یعنی ۲۷ آوریل و مقارن با 7 اردیبهشت به عنوان روز طراحی گرافیکی و روز گرافیست انتخاب شده است.

طراحی گرافیکی یک فرایند خلاق است، که اغلب مشتری و یک طراح را درگیر می‌کند و به طور سنتی در رابطه با تولید کنندگان فرم تکمیل می‌شود. طراحی گرافیک برای انتقال پیام خاص به مخاطب هدفمند، معمولاً از طرف مشتری ، معروف به «مختصر» انجام می‌شود. اصطلاح طراحی گرافیک همچنین می تواند به تعدادی از رشته‌ها هنری و حرفه ای اشاره داشته‌باشد که بر ارتباطات و ارائه بصری متمرکز شده‌اند و روز جهانی گرافیک فرصتی است برای ارج نهادن به زحمات افراد فعال در تمامی این رشته‌ها.

روز جهانی گرافیک چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

هدف روز جهانی گرافیک این است که طراحان را به چالش بکشد تا تأثیر عمیقی بر بهزیستی افراد در محیط‌ها محلی خود داشته باشند و با استفاده از طراحی به عنوان وسیله‌ای برای احترام به تنوع، فراتر از مرزها و بهبود کیفیت راه حل‌ها ابتکاری برای نیازها محلی بیابند. هر ساله در تاریخ ۲۷ آوریل و در روز جهانی گرافیک از شرکت‌کنندگان در سراسر جهان دعوت می‌شود تا با برگزاری رویدادها و ابتکارات عمومی ، لحظه‌ای از طراحی را جمع‌آوری ، نوآوری و زندگی کنند.

امروزه طراحی گرافیکی خدمات وسیعی را در اختیار بشریت قرار داده‌است و در عرصه‌ها مختلف سبب آگاه‌سازی افراد جامعه شده‌است.


مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...