روز جهانی گردشگری

روز جهانی گردشگری

سونیوز: 27 سپتامبر به عنوان روز جهانی گردشگری و توریسم انتخاب شده است. انتخاب یک روز برای گردشگری برای توجه بیشتر به این صنعت و تلاش برای توسعه و گسترش توریسم و گردشگری صورت گرفته و هر ساله در این روز برنامه‌ها و همایش‌های متعددی در کشورهای مختلف دنیا برگزار می‌شود.


به گراش سونیوز در ابتدا مسافرت ها سخت و گران بود، اما شرایط جهان و گسترش اینترنت این فرصت را ایجاد کرد که تا انسان ها به یادگیری زبانِ دیگر ملت ها و امتحان کردن غذاهای دیگر کشورها علاقه‌مند شوند و همه اینها دست به دست هم داد تا انسان به فکر یک چاره باشد. 
گردشگری از کجا پدید آمد؟
می توان ادعا کرد که گردشگری مربوط به دوره شولگی در چین باستان است، زمانی که پادشاهان برای محافظت از جاده ها و ایجاد ایستگاه های بین راهی برای مسافران زحمت زیادی کشیدند.
در قرون وسطی سفر به دلایل مذهبی از اهمیت بیشتری برخوردار شد، بودیسم، اسلام و مسیحیت همگی دارای سنت های زیارتی بودند که به دلیل سلامتی و بهبود معنوی نیاز به طی مسافت زیادی داشتند.

شعار روز جهانی گردشگری 2022
از سال ۱۹۸۰ سازمان جهانی گردشگری شعاری را به عنوان شعار سال خود انتخاب می‌کند، شعارهایی که هر کدام به فراخور زمان دارای اهمیت بوده و حتی مدل‌های توسعه گردشگری را تعریف می‌کند. اما امسال سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) کار سختی برای انتخاب شعار سال داشت. از طرفی همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در سراسر دنیا گردشگری را به کما برد و از طرفی دیگر یونسکو بر رونق روستاها تاکید داشت. در نهایت «گردشگری و توسعه روستایی» به عنوان شعار سال ۲۰۲۰ برگزیده شد. شعاری که در ابتدا بسیاری از فعالان این صنعت را شوکه کرد، زیرا آن‌ها انتظار شعاری مرتبط با شرایط حاکم بر صنعت گردشگری داشتند. گردشگری از زمان اعلام خبری مبنی بر کشف ویروس همه‌گیر جدیدی در چین تحت تأثیر قرار گرفت. در ابتدای این صنعت بزرگترین بازار خود یعنی چین را از دست داد و سپس با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، تمام فعالیت‌های مرتبط با گردشگری تعطیل شد. سال قبل یعنی در  سال  2021 شعار سال، " گردشگری برای رشد فراگیر " نامگذاری شده بود  و امسال نیز در سال 2022 " بازاندیشی برای گردشگری جهانی" و شعار ملی سال 1401 نیز «رویش اندیشه‌های نو در گردشگری ایران» نامگذاری شد.
 
برنامه‌های روز گردشگری 2022
در این روز جشن و مراسم گوناگونی در کشورهای مختلف برپا می‌شود که هدف از برگزاری آنها ارتقا سطح آگاهی عمومی در رابطه با گردشگری و تأثیرش بر ارزش‌های مختلف است، از سال 2020 برنامه‌های این روز بیشتر به صورت مجازی و آنلاین برگزار می‌شود. اما امسال با فروکش شدن کرونا رویدادهای متنوعی در سراسر جهان برگزار می گردد. طبق اعلام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در هفته گردشگری در ایران که امسال از پنجم مهر تا ۱۱ مهرماه هفته گردشگری خواهد بود،  حدود ۹۰ جشنواره و رویداد ملی و محلی برگزار می‌شود.

جهانگرد یا گردشگر کیست؟
مسافرت از محلی به محل دیگر و از کشوری به کشور دیگر، بدون در نظر داشتن قصد مهاجرت، اشتغال یا اقامت دائم جهانگردی می‌گویند. از دید سازمان ملل «جهانگرد یا گردشگر کسی است که کشوری غیر از کشور محل اقامت خود را مورد بازدید قرار دهد، مشروط بر این‌که، این بازدید به منظور احراز هیچ‌گونه شغلی نباشد و حداقل ۲۴ ساعت و حداکثر سه ماه در کشور میزبان توقف نماید و مسافرت او مبنی بر یکی از علل زیر باشد: تفریح، استراحت، گذراندن تعطیلات، امور خانوادگی، درمان و امور پزشکی، ورزش، امور مذهبی، مأموریت یا شرکت در هم اندیشی‌ها.»
 
سازمان جهانی جهانگردی چیست؟
سازمان جهانی جهانگردی بخشی از بدنه عظیم سازمان ملل متحد مستقر در شهر مادرید اسپانیاست که پژوهش‌های مرتبط با جهانگردی دارد و سالیانه گزارش‌هایی دقیق در خصوص آمار گردشگری در سراسر جهان منتشر می‌کند. این سازمان تلاش می‌کند به پیشرفت صنعت گردشگری به ویژه در جوامع کمتر توسعه یافته و توسعه نیافته کمک کند و سیاست‌ها و پیشنهاداتی جذاب برای توسعه پایدار گردشگری آنان ارائه دهد.

انواع جهانگردی
جهانگردی بر حسب هدف افراد دارای انواع مختلف است:

جهانگردی تفریحی: افراد یا دسته‌هایی را شامل می‌شود که با هدف تفریح، استراحت، گذراندن تعطیلات از سرزمین خود به سفر می‌روند.

جهانگردی درمانی: شامل افرادی می‌شود که برای استفاده از تغییرات آب و هوا، با هدف پزشکی و درمانی و استفاده از آب‌های معدنی، اقدام به مسافرت می‌کنند.

جهانگردی فرهنگی: که در آن افراد برای آشنایی با فرهنگ و هنر و آداب و رسوم ملل مختلف، آثار تاریخی و مطالعه علمی، اقدام به سفر می‌کنند.

 جهانگردی مذهبی: هدف از این نوع جهانگردی زیارت اماکن مقدسه، بازدید از اماکن مذهبی مثل مساجد و کلیساها و معابد قدیمی، شرکت در مراسم عبادی و...

جهانگردی ورزشی: که هر نوع مسافرتی را که به منظور فعالیت‌های ورزشی انجام می‌گیرد، شامل می‌شود؛ مانند کوهنوردی، شکار، شرکت در مسابقات و تماشای مسابقات و...

جهانگردی تجاری: مثل مسافرهایی که افراد برای شرکت در بازارها و نمایشگاهای کالا و صنایع تأسیسات کارخانه‌ای و نظایر آن انجام می‌دهند.

 جهانگردی سیاسی: مسافرت به منظور شرکت در جشن‌های بین‌المللی و مراسم خاص و کنگره‌ها و کنفرانس‌ها را جهانگردی سیاسی می‌گویند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...