روز کتاب و کتابخوانی

روز کتاب و کتابخوانی

سونیوز: در ایران بیست و چهارم آبان تحت عنوان روز ملی کتاب و کتابخوانی و آغاز هفته بزرگداشت کتاب و کتابخوانی شناخته می شود. در سال 1372 این روز به این عنوان نامیده شد. بزرگداشت این هفته با اهدای کتاب هایی بی مثال و ارزشمند به کتابخانه های عمومی و مساجد، برگزاری مسابقات هیجان انگیز کتابخوانی، انتخاب کتابداران برتر کشور، راه اندازی کتابخانه های سیار در شهرها و روستاهای کشور، انتشار کتب متعدد، برپایی جشن امضای کتب توسط نویسندگان کشور، تجهیز کتابخانه ها به کتاب های ویژه نابینایان، سخنرانی در باب چاپ و نشر کتاب های ارزشمند و نفیس، برپایی کارگاه های متعدد، سخنرانی در مدارس، مساجد، دانشگاه ها همراه هست.


به گزارش  آژانس خبری سونیوز در سال 1372 خورشیدی 24  آبان به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد. این روز، یکی از روزهای هفته کتاب نیز هست. نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم دی ماه سال 1372  برگزار شد. در هفته کتاب، در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، و استان‌های کشور نمایشگاه‌ها و جشن‌های کتاب و سخنرانی در موضوع چاپ و نشرِ کتاب برگزار می‌شود.

نقش کتاب در انتقال علوم
کتاب، محصول تجربه های بشری و خلاقیت های ذهنی و آموخته های دراز مدت انسان است. سهم کتاب در انتقال دانش ها گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است. کتاب وسیله ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون می ماند و به آیندگان منتقل می شود. پدید آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب از توصیه های مهم اولیای دین است و به گسترش دانش کمک می کند و به عنوان یک میراث فرهنگی برای نسل های آینده ماندگار می شود.

موسسه انشتاراتی فصل هنر
 آماده ارائه خدمات چاپ و نشر کتاب به موسسات، نهادها، نویسندگان و اهالی قلم می باشد.

انتشارات فصل هنر




مطالعه و کتابخوانی
بی گمان، هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و با ارزش تر از کتاب نیست؛ چرا که کتاب، مایه آرامش روحی انسان است. کتاب همدمی است که اندوه را می زداید و مطالعه کننده را از تنهایی در می آورد و به او حکمت های جان پرور می آموزد.

در واقع وقتی جهل و بی خبری، جامعه ای را از پای درآورد، یا شبهه ها ذهن جوانان را فلج کند، بدون شک یکی از مهم ترین کارهایی که می تواند آفت جهل را بزداید، مطالعه است و آنچه می تواند شبهه های ذهنی را دفع کند و ایمان و اطمینان را به قلب ها باز آورد، کتاب خوانی است. گرفتاران در چنبره پرسش ها و محاصره شدگان در میان انبوه شبهه ها، می توانند برای استمداد فکری به کتابخانه مراجعه کنند و از آن جا نیرو گیرند و به جنگ شبهه ها بروند و پاسخی در برابر القائات و شبهه افکنی های دیگران بیابند.

آثار ماندگار
یک کتاب خوب، ماندگار و تأثیر گذار، چگونه به یک اثر خاطر آفرین و ماندگار بدل میشود؟ یکی از مهم ترین ویژگیهای چنین آثاری، در نظر گرفتن این نکته مهم است که این گونه کتابها دست کم پاسخی به یکی از سوالها و یا نیازهای مخاطبان خود بدهند، پاسخی که با توجه به اولویتها، زیبا و متین و استوار و قانع کننده باشد. برای این که اثری ماندنی بشود، باید خوب باشد. آثار خوب میماند، در دلها جای میگیرند و کهنه نمیشوند. خوب هم که میگوییم یعنی پاسخ به یک سوال و یک نیاز باشد. خوب فقط معنایش این نیست که از لحاظ هنری خوب تنظیم شده باشد و خیلی عمیق باشد، بلکه ممکن است اینطور نباشد، لیکن پاسخی به یک نیاز باشد.


24 آبان روز کتاب و کتابخوانی است
در ایران از 24 آبان تا ۲ آذر ماه را هفته کتاب و کتابخوانی نامیده‌اند. در این روز معمولاً می‌توانید به صورت رایگان در کتابخانه‌ها عضو شوید. این روز صرفاً برای سازمان‌ها ، مدارس و دانشگاهها مهم است. چون احتمالاً باید ردیف بودجه مربوطه را مطابق تاریخ مقرر هزینه کنند و گزارشات فرهنگی بدهند. از سمینار گرفته تا مسابقه کتابخوانی. مدیون هستید اگر فکر کنید برای یک کتابخوان حرفه‌ای مهم باشد که روز کتاب و کتابخوانی چه روزی است؟ اصلاً بعضی‌هایشان نمی‌دانند چنین روزی وجود دارد! مردم عادی هم بیشتر، ایام نمایشگاه کتاب که هفته دوم اردیبهشت است، برای خرید کتاب غیردرسی اقدام می‌کنند

روز جهانی کتاب چه روزی است؟
روز جهانی کتاب و مؤلف 23 آوریل مصادف با 4 اردیبهشت است. نمایشگاه کتاب تهران هم معمولاً در همین ایام برگزار می‌شود. البته این که چرا نمایشگاه کتاب در ایران همان 24 آبان تا 2آذر (هفته کتاب و کتابخوانی) برگزار نمی‌شود جای بحث و تأمل دارد. به هر حال این روز توسط یونسکو ثبت شده، سایتی بین‌المللی دارد و 100 کشور آن را به رسمیت می‌شناسند. سایت روز جهانی کتاب

روز عاشقان کتاب چه روزی است؟
روز عاشقان کتاب 9 آگوست مصادف با 19 مرداد است. البته این ربطی به کشور ما ندارد. یکی روز ملی در آمریکاست که تعطیل غیررسمی هم هست(+). در این روز توصیه می‌شود که تلفن‌های هوشمند کنار گذاشته شده و همه به گوشه‌ای بروند و کتاب بخوانند. کتاب‌های داستان و ادبیات و تاریخ. در این روز، به یکدیگر کتاب هدیه می‌دهند. البته نمی‌دانیم که مردم آن کشور چقدر به این روز  و سنت‌هایش پایبند هستند. پیشنهاد ما این است که هر عاشق کتابی، به جای یک روز در سال، یک روز در ماه را به دور از تکنولوژی و کار و خانواده صرفا به کافه یا کتابخانه‌ای برود و یک کتاب را در آن روز بخواند و لذت ببرد.

روز کتاب و کتابخوانی چگونه انتخاب شده است؟
24آبان سالروز وفات علامه طباطبایی است. خیلی از اساتید و مراجع بزرگ میهن ما از شاگردان ایشان بوده‌اند و یکی از پرخوان‌ترین افراد در دوره‌ی معاصر هستند. در مورد بقیه کشورها به دلیل خاصی نرسیدیم. صرفاً یک روز قراردادی است برای آن که بیشتر به کتاب و اهمیت کتابخوانی پرداخته شود. سازمان‌ها و نهادهای مردمی و دولتی برای این سرفصل و کتابخوانی کشور طرح و ایده و بودجه بدهند. فکری به حال وضعیت کتابخوانی کشور کنند و باور داشته باشند کشور کتابخوان، همواره در مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پیروز خواهد شد.

سخنرانی در روز کتابخوانی
کتاب و کتابخوانی مثل حقیقت و راستگویی است. یا شاید مثل برنامه و برنامه‌ریزی. همه می‌گویند خوب است! واجب هم هست! اولویت هم هست! اما هیچ‌کس درست انجام نمی‌دهد. این چه  سوالی است که می‌گویند کتاب و کتابخوانی چه ضرورتی دارد؟ در همایش‌ها و نشست‌ها در مورد فواید کتابخوانی صحبت می‌کنند و مستمعین هم می‌گویند: به‌به! برویم کتاب بخوانیم. همه می‌خواهند دیگران را به کتابخوانی دعوت کنند و خودشان هیچ تکانی نخورند. از معلمان و مدیران گرفته تا والدین که سطح مطالعات غیر درسی سالانه‌شان از ۱۰ کتاب تجاوز نمی‌کند.

جمله و شعر روز کتاب و کتابخوانی
هر کدام از این جملات می‌تواند ایده‌ای باشد برای نوشتن یک مقاله، صحبتی چند دقیقه‌ای یا گفتگویی در یکی از روزهای کتاب و کتابخوانی.

در روز کتابخوانی چگونه می‌توانیم اثری بر فرهنگ کتابخوانی بگذاریم
خودمان زیاد کتاب بخوانیم. حداقل روزی نیم‌ساعت الی یک ساعت مطالعه کنید که درسال حدود ۵۰ تا ۱۰۰ کتاب می‌شود.

مهارت‌های مطالعه را توسط افراد کتابخوان حرفه‌ای آموزش ببینیم.
رسانه باشیم و رسانه بودن را تبلیغ کنیم. هرکس می‌تواند در مورد کتاب‌هایی که خوانده است در فضای مجازی بنویسید و یا با دوستانش صحبت کند.


موسسه انشتاراتی فصل هنر
 آماده ارائه خدمات چاپ و نشر کتاب به موسسات، نهادها، نویسندگان و اهالی قلم می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 


برچسب های خبر (تگ)کتابکتابخوانیروز کتاب و کتابخوانیکتاب خوبمطالعخفرهنگ مطالعهافزودن نظر جدیدنامنظر
ثبت نظر

نمایش 0 نظر

جدیدترین اخبار روز

بدرقه تیم ملی فوتبال توسط رئیس جمهور

1401/08/2318:35

تبریز در بند ساختمان‌های بی‌روح

1401/08/2316:24

کشور با جنگ جهانی رسانه‌ای مواجه است

1401/08/2314:50

عامل انفجار استانبول معرفی شد

1401/08/2313:17

درایچه ارومیه، هر روز بدتر از دیروز !

1401/08/2311:58

آذربایجان بی‌نصیب از ظرفیت‌های مس سونگون!

1401/08/2311:15


مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...