نشست خبری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی برگزار شد

 نشست خبری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی برگزار شد

سونیوز: نشست خبری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی عصر روز یکشنبه 11 تیرماه با حضور کمال تبریزی به عنوان دبیر جشنواره مهدی حیدری در مقام رئیس جشنواره، فرید حیدری، مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و محمد حسین بلاغی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی برگزار شد.


به گزارش سونیوز، کمال تبریزی دبیر نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در این نشست خبری گفت: عده ای بر این باور هستند که باید همه تولیدات سینمایی به زبان رسمی کشور باشد و این برخلاف گستردگی، زیبایی های نهفته در بین اقوام، زبان ها، گویش های مختلف و متنوع موجود در ایران است.
این کارگردان مطرح سینمای ایران ادامه داد: جامعه امروز ما نیازمند تولیدات سینمایی به زبان های مختلف اقوام بوده و این یک ویژگی بسیار مهم و بزرگ برای ایجاد اتحاد، یکپارچگی و زندگی صمیمی بین مردم ایران زمین است.



دبیر نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به اهداف این جشنواره اشاره کرد و افزود هدف اصلی از برگزاری نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی استعدادیابی فیلمسازان فعال در این حوزه، شناساندن ظرفیت ها و مزیت های گوناگون اقوام ایرانی، ارائه تولیدات استان های قوم نشین، معرفی فرهنگ، آداب و  سنن اقوام ایرانی و تشویق فیلم سازان جوان مناطق قوم نشین کشور می باشد.

وی گردشگری، اقتصاد، جغرافیای اقوام، فرهنگ، آیین ها و آداب و رسوم اقوام مختلف را از محورهای اصلی و مهم جشنواره فوق اعلام کرده و گفت: قرار است فراخوان این جشنواره تا هفته آینده منتشر شود و بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج تا یازده مهر ماه آینده زمان برگزاری آن خواهد بود.

مهدی حیدری، رئیس جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نیز اظهار داشت: تنوع فرهنگی اقوام ایرانی دارای پتانسیل های ظرفیت های بالقوه است و این جشنواره سعی دارد به زبان هنر سینما این تنوع فرهنگی و ظرفیت ها را به نمایش گذارد.



وی در ادامه صحبت های خود  تاکید کرد: مهم ترین پیام و هدف این جشنواره نمایش اتحاد اقوام ایرانی در راستای حفظ تمامیت اراضی کشور است چرا که این کشور در طول تاریخ به سبب وجود برخی موضوعات شاهد برخی مسائل بوده و همین موضوع باعث شده در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، دوستی، همنشینی و زیست مسالمت آمیز بیش از پیش مرود توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پتانسیل موجود جغرافیای اقوام در حوزه گردشگری، فرهنگ، آیین و سنن از محورهای اصلی این جشنواره به شمار می رود، افزود: آثار ارسالی به این جشنواره در قالب فیلم داستانی، فیلم کوتاه، انمیشن، مستند و...خواهد بود، به دلیل توجه به آداب و رسوم و آیین و فرهنگ اقوام باید فیلم ها زیرنویس هم داشته باشند.

فرید حیدری، مدیر عامل موسسه فصل فرهنگی هنری فصل هنر نیز به اهمیت برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت این جشنواره برای اولین باردر تاریخ سینمای ایران برگزار می شود و این بار نیز اولینی دیگر از شهر اولین ها رقم می خورد.

فرید حیدری از ثبت مالکیت معنوی و مادی این جشنواره  به نام موسسه فرهنگی هنری فصل هنر خبر داد و افزود که با ثبت این جشنواره هیچ بخش خصوصی و دولتی در هیچ نقطه ای از کشور امکان برگزاری جشنواره را نخواهد داشت.



مدیر عامل موسسه فصل هنر اظهار داشت، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس جغرافیای اقوام یکی دیگر از محورهای مهم این جشنواره است که با توجه به ظرفیت های مناطق قوم نشین در این حوزه انتظار می رود آثار قابل توجهی در این بخش به دبیرخانه جشنواره ارسال گردد. 
وی در ادامه صحبت های خود افزود که در این جشنواره جایزه ویژه موسسه فرهنگی هنری فصل هنر نیز به بهترین فیلم  در انی حوزه اعطا خواهد شد.



سید محمد حسین بلاغی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این نشست عنوان کرد: مجموعه ما از برگزاری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی حمایت خواهد کرد و اینکه استاد عرصه فیلم و سینمای کشور همچون کمال تبریزی قبول مسئولیت در این رویداد کرده اند، برای ما جای بسی افتخار و ارزش دارد.
بلاغی از همراهی دستگاه های فرهنگی آذربایجان شرقی برای برگزاری باشکوه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی خبر داد و افزود: شعار ما در حوزه فرهنگ مردمی سازی است و برگزاری این جشنواره توسط بخش خصوصی نیز دذر این همین راستا می تواند تعریف شود.

وی در بحش دیگری از صحیت های خود گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در راستای بهتر و پربارتر برگزار شدن اولین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی جایزه ویژه ای برای رسانه های گروهی در نظر گرفته است تا بازتاب این رویداد ملی گسترده تر باشد.


مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...