محمود کلاری: جشنواره فیلم اقوام ایرانی آرشیوی تاریخی و ملی از فرهنگ ایران است

محمود کلاری: جشنواره فیلم اقوام ایرانی آرشیوی تاریخی و ملی از فرهنگ ایران است

محمود کلاری مدیر فیلمبرداری پیشکسوت سینما درباره راه اندازی جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی گفت: این رویداد می‌تواند یک آرشیو تاریخی و ملی از فرهنگ ایران را گردآوری کند.

به گزارش روابط عمومی نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به نقل از خبرگزاری دفاع مقدس؛ محمود کلاری عکاس، مدیر فیلمبرداری و کارگردان سینما با اشاره به ایده برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی بیان کرد: برگزاری جشنواره فیلم اقوام یک موقعیت خیلی خوب است و این امکان را برای بچه‌های فیلمساز اقوام مختلف در شهرستان‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند در آثارشان به محیط و پیرامون خودشان نگاه کنند. نکته اساسی اینجاست که این بچه‌ها خودشان به مسائل منطقه خوشان بپردازند چون بسیاری از تهران و شهرهای دیگر به نقاط مختلف کشورمان سفر می‌کنند و فیلم‌هایی می‌سازند ولی اینکه آدم‌های همان منطقه به آن جغرافیا و مناسبات بپردازند، خیلی اهمیت دارد‌. 

وی تصریح کرد: حتمأ آدم‌های هر منطقه‌ خیلی دقیق‌تر و درست‌تر می‌توانند به پیرامون خودشان نزدیک شوند و به‌گمانم آنچه این عزیزان ثبت می‌کنند، می‌تواند یک‌جا آرشیو شود و برای سابقه‌ تاریخی و ملی کشور یادگار بماند. چنین جمع‌آوری جغرافیایی می‌تواند برای حفظ و بقای فرهنگ اقوام مختلف به ما کمک کند.

این  مدیر فیلمبرداری باسابقه سینما ادامه داد: اینکه یک جشنواره‌ به‌‌نام اقوام ایرانی برگزار می‌شود به‌نظرممهم ترین امتیازش در ترغیب و تشویق کردن فیلمسازان به ادامه فیلمسازی درمسیر موضوعی و مرتبط با اقوام ایرانی است. 

کلاری در پاسخ به اینکه فیلمسازان جوان مناطق مختلف باید چه نوع نگاهی را در آثارشان دنبال کنند، گفت: هر فیلمساز باید مسیر خودش را در منطقه پیدا کند؛ همان اتفاقی که برای برادران ارک در فیلمسازی رقم خورده است، می‌تواند برای همه فیلمسازان جوان در مناطق ایران رقم بخورد. 

وی تاکید کرد: جشنواره فیلم اقوام این امکان را فراهم خواهد کرد تا هر فیلمساز جوان بتواند در فضای سینما رشد کند و اطراف خودش را بهتر و عمیق‌تر ببیند؛ به‌نظرم این اتفاق حتمأ در این جشنواره رقم خواهد خورد. نشان دادن مسیر به فیلمسازان در این مناطق نصیحتی و درس دادنی نیست که مثلا بگوییم قدردان موقعیت زیست و جغرافیایی خودتان باشید؛ چراکه فیلمساز هر منطقه آگاه‌ترین افراد نسبت به مسائل آن منطقه هستند. 

این کارگردان سینما عنوان کرد: معتقدم اگر در جشنواره فیلم اقوام بتوانیم چنین فهمی را منتقل کند که سینما و دوربین چه کاربرد و تاثیری خواهد داشت، افراد هر منطقه خواهند توانست بگویند چه‌کاره هستند و چه‌کارهایی می‌توانند برای منطقه خودشان انجام دهند. 

نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی ۹ تا ۱۴ آبان ۱۴۰۲ به دبیری کمال تبریزی و به همت موسسه فرهنگی هنری فصل هنر در تبریز برگزار خواهد شد.


مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...