اقوام ایرانی از موضوعات جذابی برای سینماست که قابلیت برگزاری استمرار یک جشنواره سینمایی را دارد

 اقوام ایرانی از موضوعات جذابی برای سینماست که قابلیت برگزاری استمرار یک جشنواره سینمایی را دارد

سونیوز: کارگردان فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» با تاکید براینکه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی می‌تواند بسیار جذاب و مخاطب‌پسند باشد، گفت: ما به چنین جشنواره‌هایی نیاز داریم تا بتوانیم همواره رسم و رسوم خود را نو کنیم و آن‌ها را به دنیا نشان دهیم و همچنان آن را به مردم خودمان تذکر دهیم تا فراموش نکنند از چه فرهنگی برخوردار هستند. اتفاقاً جشنواره اقوام، رویدادی است که جای آن خالی بود و برگزاری جشنواره برای آن باید وجود داشته باشد.

به گزارش  روابط عمومی جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی مهرداد خوشبخت که در آخرین تجربه سینمایی خود «گل‌های باوارده» را به چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر آورده بود، درباره جشنواره‌های موضوعی به ایرنا گفت: جشنواره‌ها در ذات اتفاقات خوبی هستند؛ ما جشنواره‌ها را برای دیده شدن و تشویق سینماگران جوان موثر و مهم می‌دانیم.

وی به جشنواره‌ها موضوع‌محور موفق دنیا اشاره کرد و افزود: جشنواره حتی اگر موضوع‌محور و مناسبتی هم باشد، خوب است. این اتفاق در تمام دنیا مرسوم است و سالانه صدها جشنواره با این رویکردها برگزار می‌شود چراکه یکی از راه‌های پرداختن به هر موضوع خاص و برجسته‌کردن آن پرداختن به آن از طریق جشنواره است. مثلاً اگر بخواهیم فرش ایرانی دیده شود حتماً باید جشنواره با رویدادی با این موضوع برپا کنیم.

کارگردان «عقاب صحرا» به راه‌اندازی جشنواره فیلم اقوام ایرانی اشاره و بیان کرد: این جشنواره می‌تواند جذاب و مخاطب‌پسند باشد و درباره رسوم اقوام و ابعاد مختلف آن خواهد بود؛ در این جشنواره سینمایی هر اثری با این موضوع ساخته شده است، دیده می‌شود که این امر دو کارکرد دارد. اولاً عوامل سازنده فیلم دیده و تشویق می‌شوند. ثانیاً موضوع مهم اقوام ایرانی و اتحاد و همبستگی آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

خوشبخت گفت: شاید جشنواره ملی فیلم ایرانی در قدم اول میزبان فیلم‌های شاخص و فاخری نباشد و در دوره اول نوعی گردآوری و رصدی از آثار موجود با محوریت اقوام صورت بگیرد اما این جشنواره باید برای موفقیت تداوم پیدا کند؛ مشکل ما همواره تداوم در برگزاری جشنواره‌ها بوده است. گاهی موضوعات مختلفی محور جشنواره‌های فیلم شده که نمونه آن جشنواره فیلم رشد بوده است. جشنواره برای تاثیرگذاری و جریان‌سازی باید استمرار داشته باشد پس باید دبیرخانه ثابت داشته و برای تولید در حوزه موضوعی جشنواره تلاش صورت گیرد. باید درباره این موضوع تبلیغ و پژوهش انجام شود، حمایت مالی باشد تا در نهایت شاهد برگزاری رویدادهای اثرگذار باشیم.

وی عنوان کرد: جشنواره‌های موضوعی مختلفی در دنیا وجود دارند؛ این جشنواره یا به دلیل جایگاه و اعتبارشان مورد توجه قرار می‌گیرند یا اینکه جوایز درخوری پرداخت می‌کنند. معتقدم جشنواره‌های موضوعی زمانی می‌توانند فیلمسازان را ترغیب کنند که جایزه‌های خوبی پرداخت کنند. برای مثال می‌توان به ‌جای جوایز مختلف چند جایزه ویژه در راستای تولید فیلم پرداخت کرد.

کارگردان «گل‌های باوارده» با تاکید براینکه اقوام ایرانی موضوع جذابی برای فیلمسازی است که می‌تواند سال‌ها برای آن جشنواره برپا کرد، گفت: اقوام ایرانی از موضوعات جذابی برای سینماست که قابلیت برگزاری استمرار یک جشنواره سینمایی را دارد. ما به چنین جشنواره‌هایی نیاز داریم تا بتوانیم همواره رسم و رسوم خود را نو کنیم و آن‌ها را به دنیا نشان دهیم و همچنان آن را به مردم خودمان تذکر دهیم تا فراموش نکنند از چه فرهنگی برخوردار هستند. اتفاقاً جشنواره اقوام، رویدادی است که جای آن خالی بود و برگزاری جشنواره برای آن باید وجود داشته باشد.

خوشبخت در پاسخ به اینکه توجه سینما به خرده‌فرهنگ‌ها در اقوام ایرانی چقدر می‌تواند برای مخاطب جذابیت داشته باشد، گفت: حتماً اگر یک فیلم با موضوعی که مردم به آن علاقه دارند به اقوام ایرانی بپردازد، موفق خواهد شد. شاید یک فیلم با موضوع اقوام در ژانر کمدی ساخته شود، اشکالی ندارد و باید از آن استقبال کرد؛ این نوع نگاه باعث فروش بیشتر خواهد شد. برای موفقیت یک فیلم در فروش و استقبال مخاطب تنها موضوع فیلم تعیین کننده نیست بلکه ژانر فیلم در آن نقش مهمی دارد.

وی به تجارب خود در فیلمسازی پرداخت و ادامه داد: من یک استاد به اسم آقای رحیم‌زاده داشتم که ایشان به من یک راهنمایی کرد و من آن جملات را به همه می‌گویم. ایشان توصیه می‌کردند نسبت به موضوعی که شناخت دارید، فیلم بسازید. این توصیه یعنی مثلاً اگر من درباره قتل‌های ناموسی در آبادان فیلم می‌سازم، چون این فرهنگ را می‌شناسم در فضای آن بزرگ شده‌ام پس فیلمساز باید در شرایطی که شناخت دارد، با موضوعی که شناخت دارد فیلمسازی کند.





کارگردان «آبادان یازده ۶۰» بیان کرد: این روزها خیلی از بچه‌هایی که فیلم کوتاه کار می‌کنند آثارشان را برای من ارسال می‌کنند. خیلی از این بچه‌ها در فیلم کوتاه دارند ادای فیلم بلند را در می‌آورند. من می‌گویم این فیلم بلند را بخاطر اینکه می‌خواهید تمرین فیلمسازی کنید، کوتاه نکنید.

خوشبخت خاطرنشان کرد: شما درباره موضوعی که نسبت به آن شناخت دارید فیلمی بسازید تا تاثیرگذار باشد. مثلا فیلم درباره ازدواج و طلاق در تهران ساخته می‌شود درحالی که کارگردان اهل زاهدان است! من همیشه به فیلمسازان حوان می‌گویم فیلمی را بسازند که کسی درباره موضوع آن اطلاعی ندارد.

نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی با شعار « اقوام، ریشه ایران زمین» به دبیری کمال تبریزی و نوسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر آبان ۱۴۰۲ در تبریز برگزار خواهد شد.


مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...