فیلمسازی درباره اقوام باید تبدیل به جریان شود

فیلمسازی درباره اقوام باید تبدیل به جریان شود

علیرضا دهقان مستندساز معتقد است برگزاری جشنواره‌های موضوعی نظیر جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، به عنوان یک پل ارتباطی بین اقوام مختلف عمل می‌کنند و تعاملات فرهنگی و هنری را ترویج می‌دهند.

علیرضا دهقان تهیه‌کننده و کارگردان سینمای مستند، در آستانه برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، درباره توجه به اقوام در جشنواره‌ای ملی فیلم اقوام ایرانی گفت: برگزاری این جشنواره های موضوعی، به عنوان یک پل ارتباطی بین اقوام مختلف عمل می‌کنند و تعاملات فرهنگی و هنری را ترویج می‌دهند. این فستیوال‌ها فرصتی را برای تبادل نظر، بحث و گفتگو در مورد مسائل فرهنگی، هنری و اجتماعی فراهم می‌کنند و می‌توانند به تقویت روابط بین اقوام و پیشرفت جامعه کمک کنند.

کارگردان مستند «ایساتیس» ادامه داد: یکی از مهمترین چالش‌هایی که کشورهای مختلف به ویژه آنهایی که از تنوع قومی نژادی مذهبی و فرهنگی برخوردارند حفظ هویت و انسجام ملی است. اگر به تاریخ معاصر نگاه کنیم و کشورهایی مثل روسیه، یوگسلاوی، عراق و افغانستان را در نظر بگیریم، می‌بینیم که عدم این انسجام چقدر می‌تواند موجب رخدادهای تاریخی جبران ناپذیری شود. ایران کشوری است متشکل از اقوام و فرهنگ‌های مختلف که متناظر با برخی از این اقوام در خارج از مرزهای جغرافیایی کشوری مستقل وجود دارد که در صورت عدم مدیریت صحیح فرهنگی شاهد تضعیف انسجام و هویت ملی خواهیم بود و باید گفت دستیابی به این انسجام بدون در نظر گرفتن فرهنگ و هویت اقوام امکان پذیر نیست.

استمرار و دوام هویت فرهنگ ایرانی در طول تاریخ، مدیون قومیت های مختلف از جمله کردها، آذری‌ها، لرها،  لک‌ها، بلوچ‌ها، ترکمن‌ها، عرب‌ها و فارس‌ها بوده است. با توجه به پویایی فرهنگ ایرانی و تحولات اجتماعی فرهنگی در ایران در دهه‌های اخیر، مردم ایران درک جامع‌تری از جهان، فرهنگ جهانی و فرهنگ ایرانی‌شان یافته اند که این شناخت و آگاهی بی تاثیر از شرایط محیط داخلی و خارجی نبوده است.

دهقان گفت: حضور اقوام مختلف در ایران ، داد و ستد فرهنگی و اجتماعی زیادی را در طول تاریخ فراهم کرده چرا که ایران کشوری چند قومی است. این فستیوال‌ها با ارائه فیلم‌هایی که به مسائل مربوط به اقوام مختلف می‌پردازند، آگاهی عمومی را درباره چالش‌ها، مشکلات و مسائل این اقوام افزایش می دهند. این آگاهی می‌تواند به تحقق عدالت اجتماعی و تقویت تعاملات میان اقوام کمک کند. فرهنگ شناسنامه یک ملت است و هویت فرهنگی، سند تاریخی تلاش‌ها و خلاقیت‌ها، افتخارات و در مجموع فراز و فرودهای افتخار آمیز یا  عبرت ‌آموز گذشته و حال یک ملت محسوب می‌شود. حفظ هویت فرهنگی هر ملتی در تعامل با سایرفرهنگ‌ها، دغدغه وطن‌دوستانی است که از آبشخورآن فرهنگ سیراب شده‌اند و در بسترآن فرهنگ رشد و تکامل فکری و معنوی پیدا کرده‌اند.

کارگردان فیلم‌های «بی گدار» و «اوسیا» تأکید کرد: در چنین فضایی برگزاری جشنواره فیلم اقوام فرصتی است که تاریخچه، فرهنگ و هویت اقوام مختلف، به ویژه اقوام مختلف ایرانی، معرفی و حفظ شوند. فیلم ها می‌توانند روایتگر زندگی روزمره، مراسم، رسوم و سنت‌های اقوام باشند و برای نسل‌های آینده به عنوان یک ثبت مهم از تاریخ و فرهنگ این اقوام باقی بمانند. امیدوارم این رویداد مانند برخی رویدادهای مشابه در همین دوره نخست متوقف نماند و شاهد برگزاری دوره‌های آتی آن هم باشیم. یک جشنواره با این رویکرد، در صورت استمرار برگزاری در سال‌های متمادی می‌تواند به اهداف خود برسد. مهم این است که فیلمسازی درباره اقوام ایرانی تبدیل به یک جریان شود تا شاهد یک میراث تصویری گران‌بها به عنوان میراث فرهنگی ناملموس کشورمان، در ویترین سینما باشیم.

نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به دبیری کمال تبریزی، ریاست مهدی حیدری و توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر  با شعار « اقوام، ریشه ایران زمین »۹ تا ۱۴ آبان ۱۴۰۲ در تبریز برگزار خواهد شد. آخرین مهلت ارسال اثر به این رویداد ۱۷ مهر و از طریق سایت جشنواره به نشانی www.aghvamfilm.com امکان پذیر است.


مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...