جشنواره‌ای با تجربه دو سال زیرساخت پژوهشی

 جشنواره‌ای با تجربه دو سال زیرساخت پژوهشی

مهدی حیدری رییس جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی عنوان کرد: برای راه‌اندازی این رویداد حدود دو سال کار پژوهشی در حوزه اقوام ایرانی صورت گرفته است.

به گزارش روابط عمومی نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ مهدی حیدری رییس نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همزمان با روز اقوام با بیان توضیحاتی درباره اهداف، رویکردها و برنامه‌های جشنواره گفت: فرهنگ اقوام ایرانی مرز جغرافیایی ندارد به این معنا که همواره در تمامی دنیا تاثیرگذار بوده است. جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در تلاش است تا بستری را برای معرفی جاذبه‌های هر قوم ایرانی و شناسایی فیلم‌ها و فیلمسازانی که در این حوزه همت گماشته و فعال بوده‌اند، فراهم کند.              

 وی بیان کرد:اقوام ایرانی با اتحاد و همدلی خود می‌توانند همه دنیا را به وجد بیاورند. جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی اهدافی از جمله برجسته کردن اشتراکات فرهنگی، آیینی، دینی و مذهبی، نمایش گستره متنوع زیست بوم، شیوه زندگی، آداب و رسوم و سنن مردم، ایجاد بستر مناسب برای نمایش ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی و گردشگری، معرفی جاذبه‌های تاریخی و میراث فرهنگی و… را دنبال می‌کند. فرهنگ ایرانی مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و هر اتفاقی میان اقوام ایرانی می‌تواند به زیبایی به جهان نشر پیدا کند. 

وی درباره زمان و‌محل برگزاری جشنواره ادامه داد: این رویداد ۹ تا ۱۴ آبان ماه امسال در تبریز برگزار خواهد شد. متاسفانه در حوزه اقوام در سینما کم کاری صورت گرفته است. در گذشته فیلم‌های زیادی ساخته و اکران می‌شدند که به نوعی به موضوع اقوام ایرانی مربوط بودند. فیلم‌هایی مثل «دونده»، «باشو غریبه کوچک»، «گیلانه» و… از این نوع آثار هستند اما امروز جای این نوع فیلم‌ها در سینمای ایران خالی است. آثار سینمایی امروز عمدتا محدود به پایتخت و تهران شده‌اند و ما از شهرها و شهرستان‌های دیگر غافل شده‌ایم. ما فیلمسازان بسیار توانمند و بااستعدادی در شهرستان‌ها و حتی مناطق محروم داریم که می‌خواهند فیلم‌شان دیده شود و جشنواره فیلم اقوام ایرانی تلاش دارد جایی و فرصتی باشد برای این دیده شدن و این رویداد منحصرا متعلق به همه اقوام ایران عزیز‌مان است و می‌خواهیم انشالله آبان ماه امسال اتحاد و یکپارچگی بین آن‌ها را در تبریز به نمایش بگذاریم. 

حیدری درباره علت انتخاب شعار «اقوام؛ ریشه ایران زمین» برای این جشنواره عنوان کرد: برای راه‌اندازی این جشنواره حدود دو سال کار پژوهشی و علمی صورت گرفته است. به نظرم هر رویدادی باید شعاری را برای خود انتخاب کند. ما در جمع‌بندی‌هایمان به شعار اقوام؛ ریشه ایران زمین رسیدیم که در پوستر جشنواره نیز درج شده است. به این معنا که این رویداد قصد دارد ریشه ایران عزیزمان را به نمایش اقوام ایرانی مستحکم تر از هر زمان دیگری بازتاب بدهد.

نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به دبیری کمال تبریزی و  توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر آبان ۱۴۰۲ در تبریز برگزار خواهد شد.


مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...