نقش بنیاد ایران‌شناسی در برگزاری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

نقش بنیاد ایران‌شناسی در برگزاری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

 مدیرکل حوزه ریاست، امور استان‌ها و روابط عمومی بنیاد ایران‌شناسی با اعلام این خبر که موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و این بنیاد نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی را ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در تهران برگزار می‌کنند، گفت: برگزاری یک جشنواره با همکاری دو موسسه خصوصی و دولتی کار جدیدی است.


 حمید قمری درباره حمایت از جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: یکی از برنامه‌های بنیاد ایران‌شناسی در سال گذشته، برگزاری جشنواره‌ای به نام وطن با موضوع فیلم کوتاه بود. هدف ما برگزاری یک رویداد سینمایی بود که با تصویر درآوردن تنوع قومی و فرهنگی و آداب و رسوم و گویش‌ها روی پرده سینما در قالب فیلم کوتاه، به اقوام ایرانی توجه کنیم تا بتوانیم رنگین‌کمان فرهنگی را به شکل خوب آن در جامعه نشان دهیم. از این نظر، برگزاری جشنواره‌ای با این موضوع جزو اهداف و برنامه‌های بنیاد بود.
 

سال‌های سال است که ایرانی‌ها با گویش‌ها و فرهنگ‌های متفاوت و آداب و رسوم متفاوت به‌صورت مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی می‌کنند و برای حفظ مرزهای خود در کنار هم می‌جنگند. به نمایش گذاشتن این مسئله آن هم در قالب فیلم‌ در ایران سابقه نداشته است و کار ارزشمندی است.

وی ادامه داد: در نیمه دوم سال در جریان قرار گرفتیم که موسسه فرهنگی هنری فصل هنر در تبریز جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی را راه‌اندازی کرده و قصد برگزاری آن را دارد. بعد از مذاکره با مدیران موسسه به نتیجه رسیدیم که می‌توان این رویداد را به‌طور مشترک برگزار کرد. با این تصمیم از یک‌سو از تعدد برگزاری جشنواره‌ها خودداری می‌شود و از سوی دیگر با هم‌افزایی، یک کار باکیفیت به‌صورت مطلوب‌تر انجام خواهد شد.

مدیرکل حوزه ریاست، امور استان‌ها و روابط عمومی بنیاد ایران‌شناسی با اشاره به این که سابقه نداشته مؤسسات خصوصی جشنواره‌ای با موضوع پراهمیت اقوام ایرانی برگزار کنند، گفت: از این نظر نیاز بود یک تشکیلات دولتی که هم از جنس فرهنگی و پژوهشی باشد، در کنار جشنواره قرار گیرد تا دچار آسیب نشود. همه این دلایل باعث شد بنیاد در کنار این جشنواره بسیار وزین و خوب قرار بگیرد.

قمری برگزاری یک جشنواره فیلم با موضوع اقوام همچنین برگزاری یک رویداد سینمایی با همکاری یک موسسه خصوصی را تجربه‌ای تازه برای بنیاد ایران‌شناسی توصیف کرد و گفت: اساساً برگزاری یک جشنواره با همکاری یک موسسه خصوصی و یک موسسه دولتی نیز یک کار نو است.

وی نقطه اتصال این تشکیلات به جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی را محورهایی توصیف کرد که مدیران موسسه فرهنگی هنری فصل هنر در سایت جشنواره معرفی کرده‌اند – فیلم‌هایی که بتوانند باعث اتحاد اقوام ایرانی شوند، جلوه‌های مناسبی از تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم و سنت‌های ایرانی را به نمایش بگذارند و احترام به اقوام و جایگاه و شأن آن در وحدت و همبستگی و یکپارچگی ایران را مورد توجه قرار دهند.

قمری گفت: سال‌های سال است که ایرانی‌ها با گویش‌ها و فرهنگ‌های متفاوت و آداب و رسوم متفاوت به‌صورت مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی می‌کنند و برای حفظ مرزهای خود در کنار هم می‌جنگند. به نمایش گذاشتن این مسئله با این تأکید، آن هم در قالب فیلم‌های مستند، کوتاه یا بلند یا انیمیشن در قالب یک جشنواره وزین در ایران سابقه نداشته است که این کار ارزشمندی است.

وی در عین حال به این نکته اشاره کرد که رویدادهای دیگر مانند جشنواره فیلم کوتاه تهران یا جشنواره فیلم شهر، در عین حال که خیلی ارزشمند و پرزحمت هستند، اما بیشتر به مسائل فنی توجه دارند.

قمری توضیح داد: در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی سوژه برای ما خیلی اهمیت دارد، نه این که به موضوعات فنی توجه نداشته باشیم، اما ملاک ما در این رویداد نمایش فیلم‌هایی است که تکنیک و سوژه خوب را در کنار هم دارند.

در شورای سیاست‌گذاری مقرر شد مراسم افتتاحیه جشنواره در بنیاد ایران‌شناسی و مراسم اختتامیه در تالار وحدت برگزار شود.

وی در توصیف نقش اجرایی بنیاد ایران‌شناسی در برگزاری جشنواره گفت: بنیاد ایران‌شناسی قطعاً در کنار جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی قرار دارد. مهم‌ترین کاری که در این زمینه انجام شد دریافت مجوز برگزاری این رویداد در تهران بود که با رایزنی‌های فراوان و برگزاری جلسات مختلف و با موافقت و مساعدت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی صورت گرفت. از سوی دیگر، بنیاد ایران‌شناسی در زمینه اجرایی نیز هر چه در توان دارد برای حمایت مالی انجام می‌دهد.

مدیرکل حوزه ریاست، امور استان‌ها و روابط عمومی بنیاد ایران‌شناسی با اشاره به این که در شورای سیاست‌گذاری مقرر شد مراسم افتتاحیه جشنواره در بنیاد ایران‌شناسی و مراسم اختتامیه در تالار وحدت برگزار شود، توضیح داد: مکاتبات در این زمینه بر عهده بنیاد است و ما امیدواریم این کار به نحو احسن انجام شود. نمایش فیلم‌ها با حضور عوامل و علاقه‌مندان در سالن‌های بنیاد نیز در دستور کار ما قرار دارد. بنیاد سالن‌های نمایش خوبی دارد و امیدواریم با تلاش‌های عوامل فنی مجموعه، امکان پخش فیلم‌ها به بهترین شکل فراهم شود.

قمری گفت: این روزها ساختمان و کارکنان بنیاد ایران‌شناسی برای کمک به برگزاری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی آماده می‌شوند و همه ما امیدواریم در بهار طبیعت بتوانیم بهار سینمای ایران را هم شاهد باشیم.

نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی با هدف نمایش زیست‌بوم، فرهنگ، آئین، تاریخ، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و گردشگری اقوام ایرانی و معرفی استعدادهای کشف‌شده به زبان هنر سینما در سه بخش اصلی، تجربی و جنبی برگزار خواهد شد.


مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...